Module 6: Programmeren

In deze module gaan we in op het maken van een programma. We doen dat op de korte termijn (een losse opkomst) en de lange termijn (een jaarplanning). Waar we in module 5 keken naar losse spel-ideeën, gaan we deze nu samenvoegen tot een goedlopend programma dat is afgestemd op jouw speltak. Ook staan we stil bij het werken met thema’s.

Na deze module kun je:

  • alle stappen van de programmeercyclus benoemen
  • een draaiboek opstellen voor een activiteit
  • vanuit een idee, een uitdagende en afwisselende activiteit voor de eigen speltak voorbereiden en uitvoeren
  • jeugdleden betrekken bij het voorbereiden en uitvoeren van een activiteit
  • de voor- en nadelen van een korte- en langetermijnplanning aangeven
  • samen met het leidingteam een langetermijnplanning opstellen waarin de veelzijdigheid van het Scoutingprogramma tot uiting komt
  • een thema of een programma dat uit meerdere opkomsten bestaat uitwerken
  • een langetermijnplanning maken waarin progressie zit