Module 5: Activiteitenwensen en spelideeën

In het nieuwe systeem van Scouting Academy zijn de activiteitengebieden opnieuw geordend en is de spelvisie samengevat in de letters van het woord SCOUTS. Dit alles hangt samen met een doorlopende leerlijn, ook wel het progressiesysteem genoemd. Wat dit allemaal betekent zal tijdens dit onderdeel duidelijk worden.

De vraag die we in deze module gaan beantwoorden is: wat vinden mijn leden leuk en hoe kunnen we dat omzetten in een goed en uitdagend programma?

We trainen hoe je ideeën verzamelt voor leuke programma-onderdelen. Dat is per speltak natuurlijk verschillend. Bevers vinden andere dingen leuk en leerzaam dan Welpen. Welpen zien dat op hun beurt weer anders dan Scouts en Explorers. Met andere woorden: zoveel mensen, zoveel wensen. Dus hoe ga je het voor iedereen leuk en leerzaam houden?

Na een uitleg van verschillende brainstormmethoden en de momenten waarop je ze gebruikt, worden de technieken in de praktijk gebracht. De technieken die aan bod komen zijn de brainstorm, mindmap, moderatie en associatie.

Na het doorlopen van deze module kun je:

  • Verschillende manieren noemen om spelideeën op te doen
  • Bij het verzinnen en uitwerken van een spel gebruikmaken van de kompassen, gidsen, activiteitenbank, progressiematrix en andere Scoutingmaterialen
  • nieuwe spel-ideeën uitwerken
  • Benoemen met welke factoren bij de keuze van een spel rekening moet worden gehouden
  • Verschillende methodes hanteren om jeugdleden te stimuleren nieuwe programma-ideeën te geven

De competenties die tijdens deze modules aan bod komen zijn:

  • Uitvoeren van een scoutingprogramma
  • Brainstormtechnieken
  • Maken, voorbereiden en evalueren van scoutingprogramma’s
  • Spelvisie SCOUTS & activiteitengebieden
  • Progressiesysteem van 7-77
  • Scouting visie op ontwikkeling
Scouting Academy
Scouting Academy op Facebook